Čínské automobilky válcují evropský auto průmysl. Jak se tomu může Evropa bránit? A jaké strategie by měla zvážit?
Evropský automobilový sektor je nepochybně jedním z nejdůležitějších průmyslových odvětví na globálním trhu, přispívajícím významně do veřejných financí, poskytujícím zaměstnanost pro stovky tisíc lidí a investujícím miliardy do inovací a vývoje. Avšak situace se mění a boj proti rostoucí dominanci Číny v oblasti elektrických vozidel (EV) představuje značnou výzvu. Evropa musí podniknout strategické kroky k ochraně svých zájmů.
Evropa se zdá být konfrontována se zpomalením své strategie přechodu na elektrická vozidla. I když měsíční čísla ukazují zlepšení, stále zaostávají za ambiciózními cíli. Původní plán cílil na to, aby do konce první poloviny roku 2022 bylo 13 % prodejů automobilů plně elektrických, ale do června bylo dosaženo pouze 11 %. Faktory, jako je krize ve východní Evropě, přerušení dodavatelských řetězců a strmý růst cen elektřiny a paliva, přispěly k této výzvě.
Vzestup čínských značek elektrických vozidel je závažným problémem. V první polovině roku 2022 čínské značky představovaly pouze 5 % prodeje elektrických vozidel v Evropě. Nicméně nedávná studie naznačuje, že do roku 2025 by jejich tržní podíl mohl vzrůst na 18 %. Tato rychlá expanze by mohla představovat významnou hrozbu pro evropské automobilky.
Evropa by měla zvážit různé strategie
Stimulace výroby: Podpora zvýšení výrobních kapacit elektrických vozidel v Evropě bude klíčová. To může zahrnovat daňové úlevy, slevy a další pobídky k podpoře domácí výroby.
Pobídky pro přechod: Podpora přechodu na elektrickou mobilitu pomocí různých nabídek a dotací pro spotřebitele může zvýšit důvěru v evropské značky. Cena zůstává zásadním faktorem, a pobídky mohou pomoci snížit rozdíl mezi evropskými a čínskými konkurenty.
Udržení technologického vedení: Evropští automobiloví výrobci by měli nadále investovat do inovací a pokročilých technologií, aby si udrželi konkurenční výhodu.
Spolupráce a aliance: Posílení spolupráce mezi členskými zeměmi EU a organizacemi, které sdílí podobné zájmy, může pomoci Evropě společně řešit výzvy spojené s technologií, obchodem a konkurenceschopností průmyslu.
Automobilový průmysl Evropy stojí na rozcestí a čelí jak příležitostem, tak hrozbám v přechodu k elektrické mobilitě. Aby Evropa ochránila svojí pozici a odrazila čínský nástup elektrických vozidel, musí podniknout rozhodné kroky. S vhodnými strategiemi a podporou může evropský automobilový sektor udržet svou pozici globálního lídra ve stále se rozvíjejícím odvětví mobility.
Zdroj: www.electromobil.net