Stejně jako se rychle zlepšuje samotná technologie baterií, aby nabídly spotřebitelům delší dojezd, rychlejší nabíjení a nižší náklady, i technologie recyklace těchto baterií se vyvíjí v rychlém tempu.
Recyklace baterií elektrických vozidel
Zčásti podníceno vysokými cenami benzínu, čím dál více spotřebitelů kupuje elektrická vozidla. A s tím se stává také recyklace starých baterií důležitou otázkou a možným problémem. Lithium-iontové baterie obsahují toxické látky a dokonce mohou vzplanout, pokud nejsou správně likvidovány.
Až doposud automobiloví výrobci investovali miliardy dolarů do návrhů a výroby nových elektrických vozidel, ale zaostávali v recyklaci baterií. Tradiční metody likvidace starých baterií jsou drahé. Proces pyrometalurgie zahrnuje spalování starých baterií v peci, aby se zachoval jejich kobalt a nikl. Hydrometalurgie pak získává drahé kovy z baterií pomocí chemie, ale k tomu je potřeba baterie rozebrat na malé kousky. Oba tyto procesy však recyklují pouze malé procento drahých kovů v bateriích.
To se ovšem chystá změnit díky vzniku nových podniků pro recyklaci lithium-iontových baterií po celém světě. Tyto společnosti dělají recyklaci baterií ekologicky šetrnou a extrémně ziskovou.
Společnosti zabývající se recyklací EV baterií
Společnost American Battery Technology Company (ABTC) našla způsob, jakým lze "obrátit" výrobní proces baterií do elektromobilů. Protože jsou odborníky na výrobu lithium-iontových baterií pro automobilku Tesla, znají dobře způsob, jak baterie skládat a rozebírat. Ryan Melsert, CEO&CTO, měl během své kariéry v Tesle za úkol najít recyklační společnosti, které by mohly zlikvidovat odpad z výroby baterií. Narazil však na mezeru na trhu, a proto se rozhodl založit vlastní společnost ABTC. Ta automatizovaně rozkládá bateriové články na menší části, které poté dále rozkládá na katody, anody a separátory. Tento proces pomáhá získat z použitých baterií více materiálu a drahých kovů pro nově vyráběné baterie.
Další americká společnost, Li-Cycle, si všimla, že tradiční recyklační zařízení pro lithium-iontové baterie získávají nikl a kobalt, ale zbavují se lithia používaného v bateriích. Společnost Li-Cycle staré baterie rozkládá extrémně efektivním způsobem. Baterie před tím, než oddělí měď, hliník a plast, které lze znovu použít, ponoří do speciálního roztoku, který rozpouští složky katody ve svém čistém atomárním stavu. Cílem Li-Cycle je znovu používat co nejvíce získaného materiálu, aby se recyklace stala levnější než těžba nových materiálů.
Největší evropskou společností zabývající se recyklací baterií z elektromobilů je norská Hydrovolt, která ročně zrecykluje zhruba 12 000 tun použitých bateriových článků na 25 000 nových baterií. Díky plně automatizovanému procesu získává Hydrovolt až 95 % materiálů z baterií, včetně lithia. Zařízení dokonce zachycuje prach vytvořený během procesu. Společnost Hydrovolt doufá, že do roku 2025 zrecykluje 70 000 tun bateriových článků ročně.
Jak již bylo zmíněno, společností zabývajících se recyklací EV baterií vzniká po celém světě čím dál více a jejich recyklační postupy jsou čím dál efektivnější. Inovace s důrazem na opakované použití všech částí baterií, nejen vybraných materiálů, musí být vizí nás všech. Skutečná recyklace použitých EV baterií totiž zlevní jejich výrobu a tím pádem také výrobu samotných elektromobilů.
Zdroj: www.greencars.com