
Přečtěte si článek o tom, co vedlo Move-Trans s.r.o. k přechodu z dieselu na elektro! Zaostřeno na náklady - jak si ekonomicky vede elektromobil po třech letech používání ve srovnání s běžným dieselem?
Prezentace výsledků projektu v rámci programu OPPIK
Projekt Nákup nového elektromobilu (CZ.01.3.14/0.0/0.0/18_185/0018447) je spolufinancován Evropskou unií.

Úvodem
Primární auto ve firmě se pyšní nájezdy okolo 50 tisíc kilometrů za rok, a proto jsme vždy vybírali auto s dieslovým motorem. S příchodem elektromobility jsme i my začali uvažovat o této alternativě, a hlavně počítat náklady na pořízení a provoz případného elektromobilu. S možností dotace na koupi nového elektromobilu, v našem případě lehce nad 300 tisíci korunami, se nákupní cena lišila již jen okolo 100 tisíc korun bez DPH. I přes jistá omezení elektromobilů, které jsme znali zatím pouze ze zkušeností jiných majitelů, nakonec padlo rozhodnutí o jeho pořízení.
Všechny hodnoty v tomto článku jsou uvedeny bez DPH.
Výběr modelu
Jak probíhal výběr a jaký model přesně vybrat.
V roce 2020, rok pořízení elektromobilu, byl výběr značně omezen. Rozhodujícím faktorem byl samozřejmě dojezd, kdy bylo přínosem absolvování jízdního dne, který atakuje hranici 400 kilometrů na jeden zátah. Hlavním důvodem bylo pohodlnější a příznivější dobíjení na domácí stacionární stanici. Samozřejmostí bylo třífázové dobíjení.
Dalším faktorem byl objem zavazadlového prostoru a přístup k němu, pro převážení objemnějšího nákladu. V tuto chvíli odpadly všechny sedany jako například Tesla Model 3.
Výběr se tedy zúžil pouze na tři modely, Kia e-Niro, Peugeot 2008 a Hyundai Kona. Tesla model Y, Škoda Enyaq nebo VW rodiny ID v té době teprve mířily do výroby. Z těchto tří modelů nejlépe odpovídala Kia e-Niro s největším zavazadlovým prostorem a dojezdem 460 kilometrů.
Náklady a srovnání
Pro porovnání ceny za pořízení, následných servisů a nákladů na provoz, byl proti e-Niru vybrán model podobných užitných specifikací. Tedy model s dieslovým motorem, automatickou převodovkou a plnou výbavou. Se spoluprací prodejce a autoservisu byl tedy vybrán model Kia Sportage, 1.6CRDi. Lepší volbou by bylo identické Niro ve verzi diesel, avšak pro tento model jsme se servisem nebyli schopni sehnat dostatek dat, model není tolik prodáván a v nájezdu 150 tisíc kilometrů neservisovali ani jeden.
Pořizovací cena
Kia e-Niro
Pořizovací cena: 949 586,-
Kia Sportage
Pořizovací cena: 531 388,-
Servisní náklady
Servisní náklady na e-Niro vycházejí z vlastního servisování vozu. S náklady na vůz Sportage nám pro účely tohoto článku pomáhali v autorizovaném servisu Auto Future České Budějovice.
Servisování vozu vychází z předepsaných servisových intervalů. Servis elektrického automobilu je z důvodu pohonu jednodušší, a tím i levnější. Odpadá zde výměna oleje a olejového filtru při každé návštěvě. Dále díky velké dávce brzdění motorem, rekuperaci, jsou brzdy opotřebovány minimálně. Položkou, která je zde naopak navíc, je výměna chladící kapaliny pro péči o baterii, jež je prováděna v šedesáti tisícových intervalech. V našem případě byla výměna ve sto dvaceti tisících provedena bezplatně v rámci svolávací akce. V naftové verzi s automatickou převodovkou je potřeba navíc s každými šedesáti tisíci provést servis oné převodovky. U elektrické verze s jednostupňovou převodovkou tato nutnost odpadá. Dále by u naftové verze byla ještě další následující položkou výměna rozvodů, která se provádí při sto šedesáti tisících kilometrech s cenou okolo deseti tisíc korun.
Z celkových nákladů, viz tabulky níže, je tedy při nájezdu sto padesáti tisíc kilometrů rozdíl sedmdesáti sedmi tisíc korun ve prospěch elektrického modelu.
Kia e-Niro

Kia Sportage

Náklady na provoz a palivo
Při volbě elektrického pohonu byly náklady na provoz hlavním tématem, kdy bylo při pořizování jisté, že budou nižší. Vlivem okolního prostředí se sice náklady na elektrickou energii výrazně zvyšovaly, ale to ceny pohonných hmot také. Složitější to bylo s celkovým výpočtem pro účely našeho srovnání. Vycházeli jsme z údajů udávaných v technickém průkazu vozidel. Střední hodnota pro cenu nafty byla pro jednotlivé roky čerpána z dat Českého statistického úřadu. Pro ceny elektrické energie jsme použili naše skutečné ceny při zprůměrovaném denním nájezdu. Nabíjení bylo z 98 procent prováděno v domácích podmínkách z wallboxu.

Příležitostné rychlo nabíjení je součtem faktur za dobíjení:
Celkem 458,50 kW za 5 525 Kč.
Náklady na ujetí sto padesáti tisíc kilometrů v elektromobilu jsou tedy v součtu 112 719 korun. Pro lepší orientaci lze rozpočítat náklady na ujetý kilometr, tedy přibližně 0,7 korun na kilometr.
V případě naftové Kia Sportage počítáme s průměrnou spotřebou 6,2 litru na sto kilometrů a ročním nájezdem 50 000 km.

Náklady na ujetí sto padesáti tisíc kilometrů s naftovým pohonem jsou tedy v součtu 281 480 korun. Pro lepší orientaci lze rozpočítat náklady na ujetý kilometr, tedy přibližně 1,9 korun na kilometr.
Srovnání nákladů na elektřinu / pohonné hmoty tedy vychází ve prospěch elektrického pohonu. Po ujetí sto padesáti tisíc kilometrů je to v rozdílu 168 761 korun.
Pojištění pro daná vozidla by se lišila pouze v nižších řádech stokorun, proto ho zde neuvádíme. Pro představu je celková cena pojištění okolo 17 tisíc korun za rok.
Pneumatiky
Kvůli vyšší váze elektromobilu jsou jeho pneumatiky opotřebovávány nepatrně více. Pro ujetí sto padesáti tisíc kilometrů byla použita přibližně jedna sada pneumatik (cca 6 000 Kč) navíc oproti Kia Sportage. Uvažujeme stejný typ pneumatik.
Dálniční poplatky
Elektromobil je ze zákona osvobozen od plateb dálničních poplatků. V předchozích letech stála roční dálniční známka 1 500 Kč, tedy 4 500 Kč za 3 roky provozu a užívání dálniční sítě. Nyní navíc došlo ke zdražení a díky elektromobilu tak dále ušetříme 2 300 Kč za roční dálniční známku.
Celkové srovnání
Po ujetí sto padesáti tisíc kilometrů jsou tedy náklady na elektromobil nižší o 256 284 korun.

Závěrem
Dotace na elektromobil od Ministerstva průmyslu a obchodu v programu OPPIK byla ve výši 313 786 korun. Pořizovací cena vozu e-Niro se tedy rázem snížila na hodnotu 635 800 korun bez DPH.
Rozdíl v pořizovací ceně je tedy stále 104 412 korun ve prospěch naftového motoru. Ovšem po ujetí sto padesáti tisíc kilometrů jsou náklady v rozdílu 256 284 korun naopak ve prospěch elektromobilu, což z něj ve výsledku dělá o 151 872 korun úspornější variantu.
Otázkou samozřejmě také zůstává možná odkupní cena elektromobilu. Po konzultaci s prodejcem jsme ovšem došli k závěru, že při daném nájezdu by vzhledem k výborné kondici baterie byla odkupní cena elektromobilu vyšší. Tedy další plus pro volbu elektromobilu.
O projektu
Název programu: Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost
Název projektu: Nákup nového elektromobilu
Jméno žadatele: Move-Trans s.r.o.
Termín realizace: 6.10.2020 – 26.11.2020
Způsobilé výdaje: 418 381,00 Kč
Výše dotace: 313 785,75 Kč
Popis projektu: Cílem projektu je pořízení jednoho nového elektromobilu, který příjemce dotace využije v rámci své podnikatelské činnosti. Díky realizaci projektu dochází nejen ke snížení nákladů firmy Move-Trans s.r.o., ale také ke zvýšení podílu využité energie z obnovitelných zdrojů.
Závěry a výsledky: Projektem byl umožněn přechod na nízkouhlíkovou technologii, a to nákupem nového elektromobilu, čímž došlo ke snížení energetické a ekonomické náročnosti v podnikání a tím k výraznému zvýšení konkurenceschopnosti malého podniku.